|
Orlando, Florida, 26-28 februari 2004
Hieronder een korte impressie van deze conferentie voor en door web marketeers.
De conferentie stond vooral in het teken van de switch van Yahoo, die net een week daarvoor Google had ingeruild voor eigen zoektechnologie. De spanning tussen Yahoo en Google was soms duidelijk merkbaar, hun vertegenwoordigers zaten regelmatig samen in een panel. Er waren ook opvallende overeenkomsten. Zowel Google als Yahoo willen in de toekomst nog meer soorten informatie gaan geven, zoals vluchtgegevens bij het intikken van een vluchtnummer. Zowel Matt Cutts van Google als Tim Mayer van Yahoo zeiden (nog) meer aandacht aan feedback van webmasters te zullen besteden. Beiden wezen naar WebmasterWorld als belangrijkste bron daarvoor.
Zowel Google als Yahoo gingen in op SEO en spam. Beiden herhaalden de regels zoals die op hun websites staan. Zowel Matt als Tim benadrukten dat SEO (zoekmachine positionering) een goede zaak kan zijn, mits binnen de regels. "We love that". Een leuke opsteker.
Tegelijkertijd kondigde Matt Cutts scherpere controles en sancties aan tegen misbruik. Voor het eerst werd met zoveel woorden toegegeven dat er ook handmatige penalties zijn, die ook uitsluitend handmatig opgeheven kunnen worden na een 'reinclusion request'. Automatische penalties worden ook weer automatisch opgeheven, mits de betreffende spam verwijderd is.
Matt ging ook uitgebreid in op het probleem dat pagina's soms per ongeluk geïndexeerd worden, doordat webmasters ze niet goed afschermen. Google verwijdert regelmatig handmatig pagina's met creditcard nummer of sofinummers. Ook Tim Mayer zei dat het niet linken naar een pagina geen enkele garantie geeft dat die niet in de index terecht zou kunnen komen.
Tim gaf duidelijk aan dat de nieuwe Yahoo index gebruik maakt van eigen gegevens en technologie en niet uitsluitend op de aangekochte zoekmachines Inktomi, Alltheweb en AltaVista leunt. Deze zoekmachines accepteren geen nieuwe (betaalde) aanmeldingen meer, maar wie in het verleden betaald heeft voor opname krijgt precies waarvoor betaald is: een jaar lang vermelding in de betreffende zoekmachine. Met andere woorden: een betaalde opname in Inktomi leidt niet automatisch tot opnamen in de Yahoo-resultaten. Dit zal voor velen een teleurstelling zijn.
De nieuwe Yahoo index zal voor 99% bestaan uit vrije, gratis resultaten en voor slechts 1% uit betaalde opnames. Wel is er een bonus voor vroege inschrijvers. Wat voor bonus precies werd niet bekend gemaakt, ook de prijzen voor opname waren nog niet openbaar gemaakt. Pikant detail: sites die in de Yahoo directory zijn opgenomen worden eerst stuk voor stuk gescreend op spam voordat ze in de nieuwe zoekresultaten worden opgenomen. De index is nog lang niet klaar, dus wie er nu nog net inzit hoeft niet in paniek te raken.
Matt Cutts gaf nog eens duidelijk aan geen heil te zien in betaalde opnames. "We willen gewoon het beste van het web indexeren". Een ander verschil tussen Yahoo en Google zit in de beoogde omvang van de database. Tim zag geen heil in het indexeren van elke mogelijke pagina: "Nog meer pagina's komt de kwaliteit niet ten goede."
Google ging ook nog in op het algoritme. Er zijn meerdere algoritmes tegelijk in omloop ("a dozen"). De gemiddelde levensduur van een algo is 6-7 maanden. Google stelde nadrukkelijk niet AltaVista achterna te willen gaan. Florida "moest gewoon gebeuren, we konden niet langer afwachten". De meeste feedback is verwerkt in Brandy. De toekomst zit in het "begrijpen van documenten en het begrijpen van de vragen van gebruikers". Als eerste zou dit merkbaar moeten worden in een beter onderscheid tussen talen.
Behalve de zoekmachines waren er ook nog andere interessante sprekers. Zo kregen we een kijkje in de keuken van het optimaliseren van enkele grote websites. De meest interessante waren About.com en IBM. Beide maken gebruik van recht door zee optimalisatie zonder het gebruik van trucs en bij beide bedrijven was het belangrijkste probleem het op één lijn krijgen van alle betrokkenen. Op deze schaal is valt dat niet mee.
Tot slot kwamen ook enkele erkende spammers aan het woord, wat soms tot hilarische taferelen leidde. Google en Yahoo zaten immers ook in de zaal. Hun belangrijkste advies: keep it simple en "don't invest in overly abused methods".
Top
|
Eind februari bezocht HitProfs 'PubCon', zoals deze conferentie onder branchegenoten wordt genoemd. PubCon wordt georganiseerd door WebmasterWorld en wordt bezocht door het neuse van de zalm van de zoekmachinebranche: vakgenoten onder elkaar.
Voor zover viel na te gaan was HitProfs als enige Nederlandse bedrijf aanwezig op deze conferentie.
|